Volg ons blog en blijft op de hoogte van ons nieuws

Het laatste nieuws, onderhoud, storingen & weblog.

5 Tips om voor eind december jouw website te optimaliseren voor Google

Geplaatst op 16 december 2014

Het einde van het jaar is alweer nabij en de feestdagen komen eraan. Dit is natuurlijk het moment om nog een aantal aanpassingen op de website door te voeren om deze zo veel mogelijk te optimaliseren voor Google. Dit biedt in 2015 nieuwe kansen om gevonden te worden door de doelgroep die echt naar jou op zoek is.

Wij helpen jou graag bij het verbeteren van de website en geven jou daarom 5 tips om nog voor het eind van de maand de website volledig te optimaliseren en zo meer bezoekers vanuit de zoekmachine binnen te halen. Alle tips zijn direct door te voeren op jouw website om zo snel mogelijk resultaat te behalen. Aan het eind van het artikel geven wij nog een extra tip om te zorgen dat Google de optimalisatie direct opmerkt.

5 Tips voor betere optimalisatie


Tip 1: Gebruik de juiste zoekwoorden op de website

Op welke doelgroep richt de website zich? Deze doelgroep gebruikt hoogstwaarschijnlijk specifieke termen om diensten en producten die de website aanbiedt te vinden. Om de doelgroep te bereiken is het dus belangrijk om de juiste termen op de website te gebruiken. Zo wordt de website beter gevonden.

Om de juiste termen op een website te gebruiken is het belangrijk om een online marktonderzoek uit te voeren. Dit is erg gemakkelijk met de handige tool van Google: Keyword Planner. Jij vult hier de belangrijkste termen in en krijgt op basis van statistieken van Google meer relevante termen. Bovendien wordt bij iedere term aangegeven hoeveel keer hier per maand naar wordt gezocht. Zo kun jij zorgen dat de website zich uitsluitend richt op bezoekers die jij echt wilt hebben.

Je kunt de Google Keyword Planner op de volgende link bereiken: http://adwords.google.nl/KeywordPlanner

Tip 2: Pas de titels aan op de zoektermen

Om zeker te zijn dat zoekers vanuit Google op jouw website klikken is het belangrijk om de titels zo veel mogelijk aan te passen op deze zoektermen. Probeer daarom om de zoekterm zo veel mogelijk in het begin te gebruiken. Deze wordt bij een zoekopdracht dikgedrukt wanneer deze overeenkomt met het zoekwoord waar de Google-gebruiker naar zoekt. Doordat deze sneller opvalt is de kans groter dat de gebruiker op jouw titel klikt.

Probeer de titel maximaal 50 tot 60 tekens te maken. Dit is het maximale dat door Google wordt toegestaan. Natuurlijk kun jij Unique Selling Points in de titel gebruiken, zoals snelle verzending, hoge kortingen of gebruik jij jouw bedrijfsnaam om voor meer naamsbekendheid te zorgen. Hieronder drie voorbeelden van SEO-titels:

Zoekterm: “MP3-Spelers kopen

Beslist.nl: “MP3-Spelers kopen | Beslist.nl | o.a. Apple iPod, Creative…”
Opmerkingen: De website gebruikt het zoekwoord direct vooraan, maakt gebruik van de bedrijfsnaam en geeft zelfs enkele voorbeelden van MP3-spelers. Maar let op: de titel is duidelijk te lang om goed te worden weergeven in Google.

Bol.com: “bol.com | MP3-spelers, personal audio | Elektronica
Opmerkingen: bol.com maakt slim gebruik van de eigen bedrijfsnaam. Uit hun eigen onderzoek is gebleken dat dit een hoger klikpercentage geeft dan elke andere combinatie in de titel.

Kijkshop.nl: “Goedkope MP3-spelers & MP4-spelers Kopen of Vinden”
Opmerkingen: de website maakt gebruik van een groot aantal termen in de titel, waaronder MP3 en MP4. De combinatie met het woord “kopen” is erg relevant en het gebruik van “Goedkope” spoort Google-gebruikers aan om bij hen te kopen. Het is echter niet duidelijk waarom zij “of vinden” hebben toegevoegd omdat er in Google niet wordt gezocht naar “MP3-speler vinden”. “Bestellen” was hierbij een betere optie geweest.

Tip 3: Optimaliseer de metaomschrijving voor hogere klikpercentages

Naast de paginatitel is de metaomschrijving ook van groot belang bij klikpercentages. Hoe pakkender de omschrijving hoe groter de kans dat iemand naar jouw website doorklikt. Zorg daarom voor pakkende omschrijvingen en gebruik hier ook zoekwoorden in. Want ook in de omschrijving worden de specifieke zoektermen dikgedrukt.

Omschrijvingen zijn bovendien het meest eenvoudig te testen in Google. Je kunt deze erg eenvoudig aanpassen en zo tweewekelijks of maandelijks testen wat de beste resultaten oplevert.

Wij nemen wederom het voorbeeld van MP3-spelers

Beslist.nl: “BESLIST.nl | Kies gemakkelijk een goedkope mp3-spelers uit vele modellen. Lees reviews van consumenten én experts. Vind de voordeligste aanbieding …”
Opmerkingen: de website begint eerst met de eigen term en geeft daarna direct een beschrijving wat de bezoeker op de pagina kan. Het noemen van reviews van consumenten én expert is een USP en de toevoeging van “vind de voordeligste aanbieding” biedt extra verkoopargumenten.

Bol.com: “Mp3-spelers koop je gemakkelijk online bij bol.com. ... Op werkdagen voor 17.00 uur besteld, volgende werkdag in huis We doen er alles aan om dit artikel op …”
Opmerkingen: bol.com start met de zoekterm die is ingevoerd en geeft dan alle USPs van de website aan. “Koop je gemakkelijk online” waarna zij hun bedrijfsnaam herhalen. Daarbij geven zij aan dat als jij het bestelt dat jij het de volgende dag in huis hebt. Het nadeel van deze omschrijving is dat het laatste deel wegvalt.

Kijkshop.nl: “Goedkoop Mp3 / Mp4-spelers kopen? Kijkshop.nl ✓ Diverse merken & typen ✓ Op voorraad ✓ Garantie ✓ Betaal achteraf ➼ Retour mogelijk.”
Opmerkingen: Kijkshop gebruikt wederom de termen “Goedkoop”, “MP4” en “kopen”. Daarbij gebruiken zijn vinkjes om hun USPs kort en krachtig te weergeven.

Tip 4: Laat de content aansluiten bij de zoekwoorden

Uit het onderzoek van tip 1 is gebleken welke termen jouw doelgroep veel gebruikt om jouw website te vinden. Het is nu belangrijk om de content op de website zo veel mogelijk aan te passen om zo te zorgen dat deze aansluit bij deze zoekwoorden. De tekst op de pagina moet daarom regelmatig het zoekwoord bevatten. Doe dit echter niet teveel, dit leidt er juist toe dat het onnatuurlijk lijkt. Bovendien kan dit ervoor zorgen dat Google de website lager in de zoekresultaten zet omdat zij merken dat jij hier misbruik van maakt.

Probeer het hoofdzoekwoord daarom 2 tot 5 keer per 100 woorden te gebruiken. Dit is inclusief titels en tussenkoppen. Wanneer een tekst onnatuurlijk leest omdat het zoekwoord veel gebruikt wordt dan kun jij deze dus het beste aanpassen.

Tip 5: Verbeter de navigatie op de website

Bezoekers die op de website komen moeten zo snel mogelijk de gewenste informatie, producten of diensten kunnen vinden. Zorg daarom dat de navigatie op de website zo goed mogelijk in elkaar wordt gezet. Leg een digitale weg aan met splitsingen in verschillende categorieën.

bol.com is hier een goed voorbeeld van. Zij splitsen alle producten op in hoofdcategorieën (elektronica, speelgoed, mode, verzorging) en onder iedere hoofdcategorie worden wederom splitsingen gemaakt: elektronica -> MP3-spelers, Tablets, Smartphones. Vervolgens splitsen zij ook iedere elektronicacategorie op in merken, functies of andere kenmerken. Dit helpt bezoekers te vinden waar zij naar zoeken en zorgt ervoor dat bol.com sneller een verkoop kan sluiten.

Extra tip: zorg dat Google de veranderingen direct opmerkt

Als jij bovenstaande tips hebt doorgevoerd (dit duurt maximaal 5 minuten per pagina) dan is het belangrijk om te zorgen dat dit snel door Google wordt opgemerkt. Met de volgende methode kun jij zorgen dat Google de volledige website binnen 24 uur indexeert. Deze stap kost maximaal 5 minuten en essentieel om snel hoger in Google te komen.

Ga naar: https://www.google.com/webmasters/tools/?hl=nl
Meld de website aan en verifieer dat jij de eigenaar bent
Klik op het dashboard van de website
In de linkerbalk klik jij op “Crawlen” en vervolgens op “Fetchen als Google”
Klik nu op “ophalen” en wacht tot Google de site heeft opgehaald
Nadat dit is voltooid verschijnt er “Voltooid” in de kolom Status
Nu kun jij achter “Voltooid” op “Indienen bij index” klikken
Selecteer de optie “Deze URL en alle gerelateerde URLs indexeren”
Google indexeert de website vervolgens binnen enkele uren.

Categoriën

Waar zoekt u naar?