Volg ons blog en blijft op de hoogte van ons nieuws

Het laatste nieuws, onderhoud, storingen & weblog.

Zo zorg je dat mensen minder snel jouw website verlaten

Geplaatst op 20 februari 2015

Het aantal bezoekers dat direct de website verlaat (= Bounce Rate) ligt bij een groot aantal websites zeer hoog. Hier kunnen honderden redenen voor zijn, van de betrouwbaarheid tot het niet kunnen vinden wat de bezoeker wil. Het is niet altijd met zekerheid vast te stellen wat de exacte reden is. Toch zijn er een groot aantal elementen die kunnen helpen de Bounce Rate omlaag te helpen.

Verlaag jouw Bounce Rate met deze tips

Wij geven jou enkele tips bij het optimaliseren van uw webpagina’s om zo te zorgen voor minder websiteverlaters.

Tip 1: Verhoog de betrouwbaarheid

Een groot aantal internetgebruikers koopt producten. Wanneer zij voor het eerst te maken krijgen met een bedrijf dan willen zij zeker zijn dat zij ook echt geleverd krijgen wat er beloofd wordt. Een belangrijke factor hierbij is de betrouwbaarheid.

Deze betrouwbaarheid wordt op allerlei elementen beoordeeld. Heeft de website een fysiek adres? Wat gebeurt er als ik mijn producten defect ontvang? Is de betalingspagina goed beveiligd? Wat gebeurt er met mijn gegevens? Het zijn allemaal vragen die door het hoofd van uw bezoeker gaan.

Door in te spelen op de belangrijke vragen van een bezoeker kunt u voorkomen dat deze de website verlaat wanneer de bezoeker niet zeker is over de betrouwbaarheid. Bied daarom een goed gestructureerd antwoord op de vragen die een bezoeker kan hebben op pagina’s van jouw website. Vermeld bijvoorbeeld “Wij gaan veilig met uw gegevens om” tijdens het bestelproces en geef een “Niet goed, geld terug”-garantie wanneer mensen hun producten defect ontvangen.

Tip 2: Zorg dat alles goed te vinden is

Een van de grootste ergernissen voor bezoekers is dat zij niet kunnen vinden waar zij daadwerkelijk naar op zoek zijn. Als een bezoeker meer informatie over een specifiek product zoekt, maar hij komt terecht op de hoofdpagina zonder een link naar deze informatie, dan is de bezoeker bijna direct weer weg. Dit zijn elementen die het verschil maken tussen een bezoeker die klant wordt en een bezoeker die weer direct weggaat.

Biedt daarom altijd goede navigatie op de webpagina’s en help de bezoeker te vinden waar zij echt naar op zoek zijn. Heeft een product bepaalde specificaties? Link dan op de pagina naar deze specificaties zodat de bezoeker alles in één overzicht kan vinden. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid en hierdoor wordt de Bounce Rate tegelijkertijd verlaagd.

Tip 3: Maak waar wat er beloofd wordt

Bezoekers die vanuit Google via organische resultaten of Adwords-kliks komen hebben bepaalde verwachtingen voordat zij op de pagina terechtkomen. Deze verwachtingen worden opgesteld door de zoekopdracht die zij invullen, de titel van de pagina in Google en de omschrijving die onder de titel genoemd wordt.

Beschrijft de Adwords-advertentie:
20% korting op alle broeken
Bestel direct en ontvang
uw kleding morgen in huis!

Dan heeft de bezoeker de verwachting dat deze op een pagina terechtkomt met alleen maar broeken die 20% goedkoper dan normaal zijn.

Komt de bezoeker echter op een pagina met alle kleding (dus ook broeken die niet 20% afgeprijsd zijn) dan voelt de bezoeker zich bedrogen. De advertentie heeft een belofte gecreëerd maar uiteindelijk niet waargemaakt. Dit is voor een groot aantal bezoekers een goede reden om direct de website te verlaten.

Tip 4: Maak de website geschikt voor mobiel

Mobiele telefoons hebben maar een klein scherm. Dit kan voor websites die geen mobiele versie hebben een hoge Bounce Rate veroorzaken. Wanneer een bezoeker de versie niet goed kan lezen dan verlaat deze al snel de website.

Bij de meeste tablets komt dit probleem niet voor. Het scherm is hierbij vaak groot genoeg om te zorgen dat de bezoeker alles goed kan lezen. Maar bij smartphones speelt dit probleem altijd. De beste manier om dit te voorkomen is door gebruik te maken van een responsive lay-out. Dit houdt in dat de lay-out zich aanpast aan de grootte van het scherm van de bezoeker.

Responsive lay-outs worden anders opgesteld bij smartphone-gebruikers zodat zij alle informatie die zij zoeken eenvoudig kunnen lezen. De lettertypes worden groter, de opmaak wordt overzichtelijker en de gebruikservaring is aanzienlijk beter.

Denk altijd aan uw bezoeker

De reden dat een groot aantal bezoekers jouw website verlaat kan overal liggen. Bedenk altijd eerst hoe jij zelf zou reageren op de desbetreffende webpagina als jij hier als nieuwe bezoeker op terecht zou komen. Welke elementen vallen op? Welke informatie mist? Wat is onduidelijk? Is de website wel mobiel bereikbaar? Het zijn belangrijke vragen die erin resulteren dat de Bounce Rate wordt verlaagd en er dus minder verlatende bezoekers zullen zijn.

Categoriën

Waar zoekt u naar?